Sikkről, stílusról - spiritusszal. Bio, Kontakt, Jegyzet, Fenomén, Objet de l'Obsession, C'est l'Allure.


2012/06/27

"Szputnyik, szívecském!"


 INTERJÚ 

SZEKERES INGRID ÉS LENGYEL VANDA HEISLER ZSÓFIA ÉS KRULIK MARCELL KÉPÉN


Photobucket

Photobucket

Photobucket 

Photobucket

Photobucket

Photobucket 

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket 

Photobucket
 FENT - RÉSZLETEK A DOHÁNY UTCAI ÜZLETBŐL, LENT - KÖZEL ÖTVEN ÉVES OLDALAK A SZPUTNYIK ELLE ARCHÍVUMÁBÓL

Hogyan védekezzen a HOMOGENITÁS fojtogató egyhangúsága ellen, Kedves Olvasó? Keresse meg a legközelebbi VINTAGE üzletet, ahol húsz-harminc éves ruhadarabok és kiegészítők segítségével teremtheti meg a kizárólag ÖNRE jellemző stiláris egységképet, valamint MAGÁNMITOLÓGIÁJÁT, ha a nagyapja szmokingja elveszne a padláson. Az alábbiakban a SZPUTNYIK vezetőjével, SZEKERES INGRIDDEL, valamint managerével, LENGYEL VANDÁVAL készített interjút olvashatja.

Keveset tudunk rólatok azon túl, hogy a Szputnyikot vezetitek. Mivel foglalkoztatok korábban és hogy jött annak az ötlete, hogy egy vintage üzletet alapítsatok? 
A Szputnyik shop ötlete Vörös Roland tulajdonostól származik, aki 2009-ben hozta létre az első üzletet a Bakáts téren. Külföldi utazásai során nagy hatást gyakoroltak rá a bolhapiacok és a vintage boltok jellegzetes hangulatai. Elhatározta, hogy utóbbit Magyarországon is megteremteni.
 Ingrid a BME ipari termék- és formatervező mérnök szakán végzett. Foglalkozott bútortervezéssel, belekóstolt a reklámiparba, de igazán otthon a divat világában érzi magát. Fontos számára a folyamatos tanulás, ezért jelenleg is különórákat vesz a MOME néhány tanárától.
  Vanda az elmúlt évek során úton volt a világban, sportrendezvényeken és zenei fesztiválokon dolgozott rendezvényszervezőként.  Mindig vonzotta a kultúra és design területe, kulturális PR vonalon és számos kreatív kezdeményezésben is részt vállalt már.
  Mindannyian más-más területről érkeztünk és valójában a véletlenek sorozata hozott össze minket. A divat szeretete, a régi korok iránti nyitottság és a kreativitás az összekötő kapocs. Hiszünk az együttműködésben, hogy közösen, jó hangulatban, nagyszerű dolgokat hozhatunk létre. Ebből a folyamatból mindannyian rengeteget tanulunk. 
Mióta működik a Szputnyik és mi áll a névválasztás hátterében?
Murakami Haruki Szputnyik, szívecském! című műve Rolandot ihlette meg. Ez egy misztikus történet a szerelem hatalmáról ahol a főszereplő szólítja Szputnyiknak kedvesét. Azt szeretnénk, hogy a hozzánk betérők a ruhákban és kiegészítőkben szintén rátaláljanak útitársukra, amik elkísérik őket a mindennapok során.
  Első üzletünk, a Bazár, 2009-ben nyílt a Bakáts térnél. Azért kapta ezt a nevet, mert leginkább egy színes bazárra emlékeztet. Minden négyzetcentit hasznosítottunk, olyan, mint egy nagy játszótér. Második üzletünket a D20, melyet 2011 májusában, 136m2-en a VII. kerületi Dohány utca 20-ban nyitottunk. A Szputnyik D20 egy letisztultabb megjelenésű design butik, egyedi, minőségi darabokkal, továbbá egy benne rejlő galériával, ahol időszakos kiállításoknak adunk teret.
Milyen koncepciót alakítottatok ki az üzletben kínált termékeken keresztül az öltözködésről?
A Szputnyik shop célkitűzése, hogy különleges, minőségi vintage ruhák, kiegészítők, valamint egyedi, limitált számú új darabok kombinációját kínálja az érdeklődőknek megfizethető áron.
  A különböző korszakok egyedi, régi darabjait a mai kortárs divat elemeivel kombinálni izgalmas és bátor feladat.
 Valljuk, hogy a divat az egyénről szól; a ruhák kiválasztása és az outfit-ek összeállítása pedig személyes választás és ízlés dolga. Arra buzdítunk mindenkit, hogy legyen kreatív, találja meg saját stílusát és merje kifejezni önmagát!
  A Szputnyik shop üzleteiben adott a lehetőség a stílusok közötti szabad átjárásra, itt megtalálhatják azokat a darabokat és kiegészítőket, amik valóban őket tükrözik. A vintage és retro ruhák, valamint az egyedi, printelt pólók néhol merész, vidám vagy akár infantilis mintái esetleg szürreális motívumai rögtön a viselőre irányítják a figyelmet.
Mindannyian azt találgatjuk, hogy vajon honnan származnak a ruháitok. Hol szerzitek be a darabokat?
Az üzletekben fellelhető vintage darabok a világ minden tájáról érkeznek, több ezer darab közül nagy figyelemmel kerülnek kiválasztásra. Olykor az is megesik, hogy célirányosan utazunk ki egy-egy darabért és itthon is nyitott szemmel járunk-kelünk. Számos kincsre bukkantunk már például Nyugat-Magyarországon és Ausztriában is a régiség piacokon kutatva.
 Az új darabok kiválasztását a tervezőkkel történt egyeztetés után szintén személyesen végezzük. Figyelünk arra, hogy ezek a darabok remekül kombinálhatóak legyenek a régi ruhákkal. Az egyes korok meghatározó személyiségei is visszaköszönnek a grafikákon valamilyen formában, illetve szeretjük az egyedi, printelt pólók merész, vidám vagy akár infantilis mintáit, olykor szürreális motívumait.

A divat szeretete, a régi korok iránti nyitottság és a kreativitás az összekötő kapocs. Hiszünk az együttműködésben, hogy közösen, jó hangulatban, nagyszerű dolgokat hozhatunk létre. 

Melyik volt eddig a legemlékezetesebb kincsetek, amit találtatok?
Az egyik nagy kedvencünk, egy Michael Hoban tervezte kék bőrruha az 1980-as évekből, melyet Amerika Kapitány ihletett. A tervezőről tudni kell, hogy többek között Tina Turnernek, Elton Johnnak és Elvis Presley-nek tervezett ruhákat, de mostanában szívesen hordja vintage darabjait Paris Hilton vagy Angelina Jolie is.
Min megy keresztül egy ruhadarab, onnantól kezdve, hogy kiszemelitek? 
Kezdjük ott, hogy egy karakteres ruhadarab szemet szúr egy vadászkörút során. Lecsapunk rá, ezután következik a szállítás, mosás, vasalás, felújítás rendkívül kreatív folyamata. Erre a fázisra nagy hangsúlyt fektetünk, mert a jó minőség elengedhetetlen. Az így előkészített áru a boltokba, majd beárazás után a fogasokra kerül.
Melyek voltak a legutolsó darabok, amik az üzletbe érkeztek?
Cilinderek és keménykalapok, melyek között megtalálható egy 1930-as években Wacha János kalapos mester által készített vakondszőr cilinder is.
Általában sok turista fordul meg a Szputnyikban – főként miket keresnek?
A külföldi vásárlók érdeklődésének középpontjában határozottan a vintage darabok állnak. Bátrabban vásárolnak, merészebben választanak, láthatóan magabiztosabban mozognak a régi holmik között, mint a magyar vásárlóközönség. Képesek órákra elveszni a bolt egyik-másik zugában, időt-energiát nem sajnálva kutatnak és próbálgatnak, míg végül ráakadnak a tökéletesen passzoló darabokra. A személyiségükhöz passzoló elemeket keresik. Hogy pontosan mit? Ez nagyon változó. Ahány vásárló, annyi stílus. 
Fordulnak-e meg nálatok Magyarországon ismert, híres emberek?
Számtalan közismert jelmeztervező, stylist, fotós, tévés személyiség fedezte már fel magának az üzleteinket. Továbbá tőlünk választott kalapot a Parov Stelar különlegességeket kedvelő énekesnője és vásárlóink között tudhatjuk Cynthia Nixon-t és barátnőjét is, akik lenyűgöztek minket barátságos viselkedésükkel és közvetlenségükkel. 
Számotokra mit jelent a divat?
Művészetet és történelmet. 
Ki a kedvenc és számotokra példaadó divattervezőtök?
Nagy hatással volt ránk Hussein Chayalan párizsi kiállítása. Lenyűgöz minket a dizájner sajátos megközelítése a divat iránt. Finoman áttöri a határokat, az öltözködést átviszi a szobrászat, a performance-ok világába. Hisszük, hogy a művészetek között átjárhatóság van, és inkább hozzátesznek egymáshoz, mintsem elvesznek.
   Sok tervező munkáját nyomon követjük. Mindig vannak olyan különleges darabok, egyedi megoldások, anyaghasználatok, amik inspirálnak minket. Imádjuk a társadalomformáló hatással is bíró Vivienne Westwood-ot, aki a hagyományos öltözékeket egy jó adag perverzióval ötvözve hozta létre saját stílusát. További kedvenceink között említhetjük Alexander McQueen-t, Jean Paul Gaultier-t. Értékeljük, hogy a konvencióromboló kreációk mellett nagy tiszteletet mutatnak a klasszikus dolgok, öltözékek iránt is.
 Mi inspirál benneteket?
Számunkra a ruhák gyűjtése több mint egyszerű időtöltés. Ez egy mód arra, hogy megőrizzük és értékeljük a történelmet, a kultúrát és a divatot. Szeretnénk, hogy az üzletek valódi célállomások legyenek, ahol a hazai fogyasztók is megismerkedhetnek és megbarátkozhatnak ezekkel a régi korokat idéző darabokkal.
  Sokszor tesszük fel kíváncsian a kérdést: vajon ki lesz az, akire ez a ruha passzolni fog? Aztán egyszer csak felbukkan valaki, felpróbálja a szóban forgó darabot és a ruha életre kel. Egy biztos: az egymásra találás egyértelmű bizonyítéka a vásárló felcsillanó szeme. Ez mindent megér.

A közelmúltban a Szputnyik önálló fotósorozata is megjelent, melyet az alábbi linken elérhetnek:http://issuu.com/szputnyikshop/docs/szputnyik_2012ss/1  
Üdvözlettel,
Dávid Máté - Az'Allürista 

Nincsenek megjegyzések: